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Abstract: In many mainstream macroeconomic models, sticky prices play an important role in explaining the effects of monetary policy on the economy. Various theories have been set forth to explain why prices are sticky. This study takes a firm-level survey approach, in a spirit similar to Blinder et al. (1998), to shed some light on the question of why prices are sticky. In particular, the Bank of Canada's regional offices surveyed 170 Canadian firms for their views on price dynamics. The authors find that the most important motivators of price changes are price changes by competitors, changes in domestic input costs, and changes in demand. Surprisingly, but consistent with the results reported in Bils and Klenow (2002), the survey evidence suggests that more than 50 per cent of firms change their prices more than four times a year. Moreover, the survey indicates that prices change more frequently than they did ten years ago, because of more intense competition and advances in information technology.

Résumé: Nombreux sont les modèles macroéconomiques dans lesquels la rigidité des prix sert de clef à l'interprétation des effets de la politique monétaire sur l'économie. Différentes théories ont été mises en avant pour expliquer cette rigidité. Les auteurs abordent la question à la manière de Blinder et coll. (1998), par la voie d'une enquête. Plus précisément, ils se fondent sur l'enquête que les bureaux régionaux de la Banque du Canada ont menée auprès de 170 entreprises canadiennes en vue de recueillir leurs points de vue sur la dynamique des prix. Les auteurs constatent que les modifications de prix sont principalement motivées par celles qu'effectuent les concurrents, par les variations du coût des intrants intérieurs et par les variations de la demande. Fait étonnant, mais qui est conforme aux résultats de Bils et Klenow (2002), plus de la moitié des entreprises rajusteraient leurs prix au moins quatre fois par an d'après les données de l'enquête. En outre, l'intensification de la concurrence et les progrès des technologies de l'information auraient amené les firmes à réviser leurs prix plus souvent qu'elles ne le faisaient il y a dix ans.

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