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Abstract: This paper studies the interdependence between fiscal and monetary policies, and their joint role in the determination of the price level. The government is characterized by a long-run fiscal policy rule whereby a given fraction of the outstanding debt, say δ, is backed by the present discounted value of current and future primary surpluses. The remaining debt is backed by seigniorage revenue. The parameter δ characterizes the interdependence between fiscal and monetary authorities. It is shown that in a standard monetary economy, this policy rule implies that the price level depends not only on the money stock, but also on the proportion of debt that is backed with money. Empirical estimates of δ are obtained for OECD and developing countries using data on nominal consumption, monetary base, and debt. Results indicate differences in the degree of fiscal dominance between developed and developing economies. Estimates of δ correlate positively with some institutional measures of de facto central bank independence.

Résumé: L'auteur étudie l'interdépendance des politiques budgétaire et monétaire ainsi que leur rôle combiné dans la détermination du niveau des prix. L'État est caractérisé par une règle de politique budgétaire à long terme selon laquelle une fraction du service de la dette – δ – est garantie par la valeur actualisée des excédents primaires présents et futurs, et la fraction restante – 1- δ – par les revenus de seigneuriage. Le paramètre mesure l'interdépendance des autorités budgétaire et monétaire. L'auteur montre que, dans une économie monétaire, la règle en question implique que le niveau des prix est fonction non seulement du stock de monnaie mais aussi de la part des emprunts garantie par la création de monnaie. À l'aide des données sur la consommation nominale, la base monétaire et la dette, l'auteur estime empiriquement le paramètre δ pour les membres de l'OCDE et les pays en voie de développement. D'après ses résultats, les deux groupes d'économies se différencient par leur degré de prépondérance budgétaire. Les estimations de δ sont corrélées positivement avec certaines mesures institutionnelles de l'indépendance effective des banques centrales.

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