Description

Abstract: This paper analyzes the differences in wage ratios of university graduates to less than university graduates, the education premium, in Canada and the United States from 1980 to 2000. Both countries experienced a similar increase in the fraction of university graduates and a similar increase in skill biased technological change based on capital-embodied technological progress, but only the United States had a large increase in the education premium. Using a calibrated Krussel et al. (2000) model, the paper finds that the cross country difference is in equal proportion due to the effective stock of capital equipment, the growth in skilled labor supply relative to unskilled labor and the relative abundance of skilled population in 1980. Growth in the working age population is unimportant for the difference.

Résumé: Les auteurs analysent la prime à l'éducation, c'est-à-dire la disparité salariale entre les diplômés du niveau universitaire et de niveau préuniversitaire, au Canada et aux États-Unis de 1980 à 2000. Si la proportion des diplômés d'université a crû de manière analogue dans ces deux pays, de même que le rythme du progrès technique intégré au capital et favorisant la demande de maind'oeuvre qualifiée, ce n'est qu'aux États-Unis que la prime à l'éducation a fortement augmenté. À l'aide d'une version étalonnée du modèle de Krusell et autres (2000), les auteurs constatent que l'écart entre le Canada et son voisin américain est imputable, à parts égales, au stock réel de biens d'équipement, à la croissance de la main-d'oeuvre qualifiée par rapport à la main-d'oeuvre non qualifiée et à la relative abondance des travailleurs qualifiés en 1980. La croissance de la population en âge de travailler n'est pas un facteur significatif.

Details

PDF

Files

Statistics

from
to
Export
Download Full History