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Abstract: The purpose of our paper is to examine the profitability and social desirability of both domestic and foreign mergers in a location-quantity competition model, where we allow for the possibility of hollowing-out of the target firm. We refer to hollowing-out as the situation where the target firm is shut down following a merger with a domestic or foreign acquirer. Our analysis shows that mergers have ambiguous effects on the profitability of merged firms and on social welfare. Hollowing-out occurs in very few instances in our framework. One such instance is the case of firms located side-by-side in the same cluster and only if it is very costly to transfer the more efficient technology of the acquirer to the domestic target firm. This happens regardless of the origin of the acquirer, domestic or foreign. We also show that there are instances when a cross-border merger with hollowing out is not profitable but it is socially desirable.

Résumé: À l'aide d'un modèle de concurrence spatiale fondée sur les quantités, les auteures examinent la rentabilité de fusions menées par des entreprises nationales ou étrangères et leurs retombées sur le bien-être social. Le modèle permet la fermeture de la firme acquise par l'acheteur national ou étranger. Les auteures montrent dans leur analyse les effets mitigés des fusions sur la rentabilité et le bien-être. La fermeture de l'entreprise ne survient que dans un petit nombre de cas à l'intérieur du modèle. L'un de ces cas concerne la situation d'établissements voisins géographiquement et il ne se réalise que si les coûts de transfert de technologies au profit de la firme résidente visée par la fusion sont prohibitifs pour l'acquéreur (peu importe sa nationalité). D'après les auteures, il arrive aussi qu'une fusion transfrontière accompagnée d'une fermeture soit non rentable mais socialement préférable.

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